Home About Tips Info Recipes Quotes

Jerawat dan tahap kesihatan


Assalamualaikum


Jerawatt ??!!! Jerawat satu masalah untuk semua golongan wanita mahupun lelaki . . Tetapi impak pada perempuan lagi besar kot (mungkin) ?? Bayangkan perempuan sanggup menghabiskan banyak wang untuk berbelanja jika ada jerawat . . Beruntung kauu kalau tak ada jerawat . . !

Muka aku tak ada laa sebersih dan sesuci mana pun . . Kadang-kadang aku rasa jeles jugak bila nengok muka orang bersih, suci nii . . Alhamdulillah, sekarang aku tak ada dah jerawat mungkin sebab banyak minum Sky Juice and tidur cukup kot . . Masalah aku hanya satuu jeee ! Parut jerawat . . Stress aku ! Harii tuu kan aku ada pergi kat blogshop nii sebab nak usha harga inner neck satin and bedak arab pastu aku tertekan link apatah waktu duk cari-cari . . Then tetiba pergi kat facebook depa pastu aku scroll scroll jumpa laa pasal jerawat dan tahap kesihatan . . So mungkin ada lagi yang tak tahu aku pun nak share laa . .





So aku copy paste je laa apa yang owner tuu cakap yee . .

1&2: Sistem pencernaan - Kurangkan makanan segera, lemak & tingkatkan pengambilan air suam.
3: Hati - Kurangkan makanan berminyak dan bahan tenusu.
4,5&7: Kurang minum air - Tingkatkan pengambilan air suam
6: Jantung – Jaga tekanan darah. Kurangkan makan pedas dan daging. Tingkatkan pemakanan kaya Omega-3
8: Buah pinggang - Anda mungkin kurang minum air. Lebihkan minum air masak dan kurangkan garam dan kafein.
9&10: Pernafasan – Elakkan badan dari menjadi terlalu panas, kurangkan gula dan banyak bersenam.
11&12: Hormon – Stres dan hormone punca utama. Pastikan tidur yang cukup, lebih minum air & tingkatkan sayuran.
13: Usus – Lebihkan makanan berserat, banyakkan minum teh herba.
14: Penyakit – Badan anda mungkin sedang melawan bakteria untuk elakkan dari sakit. Banyakkan berehat dan berfikir positif 


aku percaya yang dye cakap nii sebab

1 & 2 : aku tak ada jerawat . . Yang ada pun parut yang lama . . Mungkin sebab aku banyak minum Sky Juice and kurang sangat bab makan fastfood ni . .

3 : tak ada sebab aku memang takkk sukaaaa makan makanan yang berminyakkk niii . . Sebab tuu aku tak suka makan nasi goreng sebab aku rasa bila aku makan minyak melekat kat kerongkong aku . . Pastu time tuu jugak aku duk sedut air banyak-banyak nak suruh hilang rasa berminyak tuu . . Perut akuuuu pun boleh buncit . . So dari perut aku buncit baik aku tak payah makan terus . .

4 & 5 : 4 dan 5 aku ada parut je . . Masa sekolah dulu aku kurang sangat minum air . . Bila belajar kat matrik aku selalu minum air so jerawat tak ada laa. .

6, 7 & 8 : alhumdulillah tak ada . . Susah sangat nak timbul kat situ so means, jantung and pinggang aku baik aje meyh :D

9, 10, 11, 12 & 13: Ahaa !! This part laa banyak sangat parut jerawat aku . . Kalau ada jerawat mostly kat sini laa . . Aku pun stress ! Sebab tempat lain macam terlindung tau bila pakai tudung . . Kalau kat sini macam mana aku mahu lindung meyh ?? Nampak jelas dan nyata . . Aku percaya owner ni cakap sebab aku memang kurang bersenam, kurang makan sayur & buah (kalau makan sesetengah sayur aku muntah, aden pun tak tahu kenapa) dan kalau aku stress pun cepat je jerawat ni naik . . tapi nasib baik semua kecik-kecik . . memang susah r aku nak keluar jerawat batu . .

14 : Langsung tak ada :)


So korang cek laa korang punya ye . . Mungkin ni dapat membantu . . Thanks pada De' Myra Shop sebab membenarkan saya untuk letak dalam blog . .


Kredit : De' Myra Shop


p/s : kalau berminat nak beli barangan dengan De' Myra shop pergi sini



4 comments:

  1. dulu yana byk jgk jrawat kt muka..alhamdulillah sekarang dh xdew,,,naik pown 2 3 jew

    ReplyDelete
  2. yeke xde jerawat nih..?tgk muke skit..hehe..opssssss..

    ReplyDelete
  3. nice sharing ni..alhamdulillah sy xde sgt jerawat dn xpkai pula alat2 utk muka ni he3..knpa berparut?? ni msti suka picit2 smpai berdarah kn..7 n 8 tu kt telinga ke??

    ReplyDelete
  4. kadang kadang tu tak perasan ada jerawat. tah bila2 tumbuh.then bila jari usik2 pipi baru perasan.huhu

    ReplyDelete